کسب درآمد200 هزار تومان در 10 دقیقه

اطلاعیه فروشگاه

اطلاعیه فروشگاه : در هنگام خرید حتما روی دکمه تکمیل خرید در صفحه بانک کلیک کنید تا پرداخت شما تکمیل شود مراحل پرداخت را تا آخر و دریافت کدپیگیری سفارش انجام دهید ؛ در صورتی که نتوانستید پرداخت الکترونیکی را انجام دهید چند دقیقه صبر کنید و مجددا اقدام کنید و یا از طریق مرورگر دیگری وارد سایت شوید یا اینکه بانک عامل را تغییر دهید.پس از پرداخت موفق لینک دانلود به طور خودکار در اختیار شما قرار میگیرد و به ایمیل شما نیز ارسال میشود. سایت فوق با کامل ترین و بروزترین طرح های توجیهی پاسخگوی نیازهای شما عزیزان است، امیداست رضایت کامل شما تبلیغ ما باشد.

عنوان طرح

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 15

 

عنوان طرح

ارائه استانداردهاي آموزشي و پيشنهاد ساختار تشکيلاتي و نظام اجرايي اعتبارگذاري دانشگاههاي علوم پزشکي کشور

 

مقدمه:

در طول قرن پيشين آموزش عالي در کشورهاي توسعه يافته و همچنين در کشورهاي در حال توسعه هم به لحاظ تعدد مراکز آموزش عالي و هم به لحاظ تنوع رشته هاي تحصيلي در مقاطع مختلف رشدي بسيار سريع داشته است. همگام با اين، درخواست عمومي براي دستيابي به آموزش عالي نيز بسيار پرحجم بوده است. با توجه به نقشي که دانشگاهها در توليد علم و تکنولوژي و پيشرفت علمي هر جامعه بعهده دارند و نقش محوري که در فرآيند توسعه هر کشور ايفاد مي کنند، نگاه صاحبنظران به عرضه و تقاضاي آموزش عالي صرفاً يک نگاه اقتصادي نبوده است. توجه به حفظ و ارتقا کيفيت دانشگاهها در ابعاد مختلف در کنار رشد کمي آنها يکي از دغدغه هاي اصلي صاحبنظران و نيز دولتها در کشورهاي پيشرو و پيشگام در آموزش عالي بوده است. از اينرو بحث ارزيابي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي بحث چالش برانگيزي در حوزه مجادلات صاحبنظران بوده است و شيوه هاي گوناگوني مورد پيشنهاد و آزمون قرار گرفته است.

البته ذکر اين نکته بسيار حائز اهميت است که پاسخگوسازي Accountability همه نهادهاي اجتماعي در مقابل عملکرد خود، نهضتي عميق و پرسابقه در کشورهاي توسعه يافته محسوب مي شود و براي پاسخگو بودن، نهادهاي اجتماعي بايستي ضرورتاً نوعي ارزيابي بيروني (External Evaluation) را بپذيرند. (1) اين خواست اجتماعي نيز از عوامل بسيار مؤثر در حرکت دانشگاهها به سمت شفاف سازي روشها و معيارها و موازين خود در امر آموزش و پژوهش و ارائه خدمت بوده است و بالتبع آنها را در معرض نقد و بررسي و درنتيجه پيشرفت و بهبود کيفيت کشانده است.

البته دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي مانند همه نهادهاي اجتماعي به آساني پذيراي ارزيابي خارجي از عملکرد خود نشده اند و مقاومتهاي زيادي در اين فرآيند وجود داشته است که از جمله محوري ترين استدلالها براي مقاومت و مخالفت در برابر ارزيابي بيروني، تکيه بر استقلال دانشگاهها و مخدوش شدن آزاديهاي آکادميک بوده است. (2)

به هر حال اصرارهاي اجتماعي مبني بر ارائه تضمين از سوي دانشگاهها در مقابل کيفيت فارغ التحصيلان و بازده هاي خود و نيز مشروط شدن حمايتهاي مالي از دانشگاهها به ارائه عملکرد واضح و روشن از بازده هاي آموزشي و پژوهشي و ارائه خدمت، به تدريج دانشگاهها و صاحبنظران را به سوي يافتن راههاي صحيح و اصولي و با قاعده در مورد نحوه اطمينان يابي از عملکرد مؤسسات آموزش عالي کشانيد.

شيوه اي که بيش از همه براي اطمينان از عملکرد آموزشي و پژوهشي  وارائه خدمت مورد توجه قرار گرفته است و در طول ساليان گذشته از اقبال کشورهاي وسيعي برخوردار شده است. شيوه اي است که امروز تحت عنوان اعتبارگذاري (Accreditation) از آن نام برده مي شود.

به صورت خلاصه، اعتبارگذاري فرآيندي است که در خلال آن اطمينان از بکارگيري حداقل استانداردهاي قابل قبول در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي حاصل مي شود. اين فرآيند اطمينان يابي از طريق بررسي و تعيين کارآيي دروني و بيروني دانشگاهها با استفاده از شاخصهاي عملکردي انجام مي شود. (3)

هدفهايي که اعتبارگذاري در تعقيب آن باشد از چندين جنبه قابل بررسي مي باشد.

- از جنبه مديريتي مشارکت جدي همه اعضا هيئت علمي و کارکنان دانشگاهها براي برنامه ريزي و ارزشيابي مؤسسه ضرورت مي يابد و ضمناً با ايجاد رقابت مثبت بين دانشگاهها، انگيزه هاي دروني پيشرفت در نزد همه کارکنان ارتقا مي يابد.

- به لحاظ دريافت کمکهاي مالي از سوي دولت و ساير مؤسسات، ابزار مناسبي براي ابراز شايستگي در اختيار دانشگاهها قرار مي گيرد.

- به لحاظ رسميت و مقبوليت ملي و بين المللي، اعتبارگذاري ابزار مفيدي در اختيار دانشگاهها قرار مي دهد که اعلام کنند به سطح استانداردهاي ويژه اي رسيده اند.

- از جنبه توجه به مشتريان وسيله مهمي در اختيار متقاضيان آموزش عالي براي انتخاب صحيح قرار مي گيرد.

- و بالاخره اعتبارگذاري، مؤسسه آموزش عالي را در مقابل انتقادها و فشارهاي داخلي و خارجي مصون مي سازد. (4)

آنچه در امر اعتبارگذاري جنبه محوري دارد و در واقع قلب اين شيوه محسوب مي شود و از اهميت اساسي برخوردار مي باشد. مسئله استانداردها است. استانداردهايي که در برگيرنده جنبه هاي گوناگون عملکرد دانشگاهها باشد و با واقع بيني تنظيم شده باشد و از طريق يک فرآيند اصولي تدوين شده باشد.

فدراسيون جهاني آموزش پزشکي (WFME) اعلام مي کند که: وجه مشترک همه سيستمهاي اعتبارگذاري سنجش براساس استانداردهاي از پيش طراحي شده است. اين استانداردها از آنجا که ملاک قضاوت قرار گرفته و چارچوب احتمالاً جديدي را براي دانشکده ها تعريف مي کنند و از حساسيت و اهميت خاصي برخوردارند. اين استانداردها معمولاً حاصل توافق و اجتماع بين استادان، دانتشجويان، سازمانهاي حرفه اي و علائق عمومي و حکومتي است. در هر کشور اين استانداردها در سطح ملي تهيه مي شوند و اعتبارگذاري ملي براساس آن انجام مي گيرد (5).


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 12,500 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file210_1483236_3914.zip15.6k