فرمول موفقیت رو یاد بگیر

اطلاعیه فروشگاه

اطلاعیه فروشگاه : در هنگام خرید حتما روی دکمه تکمیل خرید در صفحه بانک کلیک کنید تا پرداخت شما تکمیل شود مراحل پرداخت را تا آخر و دریافت کدپیگیری سفارش انجام دهید ؛ در صورتی که نتوانستید پرداخت الکترونیکی را انجام دهید چند دقیقه صبر کنید و مجددا اقدام کنید و یا از طریق مرورگر دیگری وارد سایت شوید یا اینکه بانک عامل را تغییر دهید.پس از پرداخت موفق لینک دانلود به طور خودکار در اختیار شما قرار میگیرد و به ایمیل شما نیز ارسال میشود. سایت فوق با کامل ترین و بروزترین طرح های توجیهی پاسخگوی نیازهای شما عزیزان است، امیداست رضایت کامل شما تبلیغ ما باشد.

شیو ه های تحقیق 23 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 27

 

شيوه‌هاى اصلی تحقيق

پرسشنامه

عوامل اخلالگری (آثار ناشی از پرسشگر)

مشاهده

تجربه

سایر شیوه های تحقیق

پرسشنامه

در درون جامعه‌شناسى ـ و شايد و استثناء مکتب تعامل‌گرائى نمادى ـ پرسشنامه مى‌تواند رايج‌ترين تکنيک تحقيق کاربردى باشد. در اين مورد نيز بايد به منابع مطالعاتى تخصصى اشاره کرد (از جمله آنگر ـ Anger، ۱۹۶۹؛ فيليپس ـ Phillips، ۱۹۷۰؛ شويش ، ۱۹۷۳؛ هولم Holm ـ ؛ ۱۹۷۹ ـ ۱۹۷۵)؛ ما مى‌توانيم در اين رابطه فقط ملاحظاتى چند براى جهت‌گيرى‌هاى نخستين داشته باشيم.

ابتدا تفکيک چند مطلب لازم مى‌نمايد. از لحاظ محتواى پرسشنامه اغلب بين پرسش‌هاى‌ واقعى (مثلاً مربوط به سن، گذاران زندگي) و پرسش‌هاى مربوط به عقايد (مثلاً در مورد سياستمداران يا نوعى کالا) تفاوت وجود دارد. تا آنجا که پرسش‌ها مربوط به باورها است، باز با کليه مسائل نظرى و روش سنجش برداشت‌ها و اهميت اين برداشت‌ها براى رفتار واقعى مواجهيم (مثلاً رفتار انتخاب کنندگان، رفتار خريداران). بر اين اساس آنچه در اينجا تحت عنوان ”آموزش پرسش‌ها“ عنوان شده، نقطه عطف نظرى‌اش را در تحقيق برداشت‌ها و همچنين در تحليل اهميت ”زبان“ به منزله ”محور اصلي“ فرآيندهاى ارتباطي، مى‌يابد.

براساس شکل پرسش‌گرى مى‌توان بين پرسش‌هاى شفاهى و کتبى فرق گذاشت. در مورد پرسش‌هاى کتبى مسائل نظارت خاصى مطرح مى‌شود، به‌علاوه پرسش‌هاى مجدد و تکميلى (Rücklaudquote) مى‌تواند نتايج لازم را براى طرح برخى مسائل، از شکل اصلى خارج سازد. يکى از اشکال مهم پرسشگري، شيوه پرسش از طريق تلفن است که وقتى به‌کار برده مى‌شود که تسريع در رسيدن به نتايج، مورد نظر باشد.

برحسب بسامد، در مورد پرسشگرى يک‌باره يا چندباره تفاوت قائل مى‌شويم. گاه‌گاهى هم تحليل‌هاى مقطعى و عرضى و يا طولى (Querschnitt) مطرح مى‌شود. در تحقيقات مبتنى بر مقاطع طولى جريانات و فرآيندهاى گسترش مورد آزمون قرار مى‌گيرند. به اين ترتيب مثلاً نوع پرسش‌هاى مشابه در طى چند سال ”يا چند ماه“ دوباره در بين گروهى از افراد مشخص ارائه مى‌شود (فى‌المثل: تحول در برداشت‌هاى نسل جوان در مورد کار طى سال‌هاى ۱۹۷۰ ـ ۱۹۸۰) يا به همين گروه (مثلاً: تغييرات در برداشت‌هاى سياسى آنان در تحقيق طولى وسيله طى نيم‌سال‌هاى متعدد). شکل فوق‌العاده و خاص تحقيق طولى وسيله پرسشگرى پانل (Panel) است: در اينجا محفل خاصى از افراد به‌طور منظم و مکرر درباره موضوع واحد (مثلاً شيوه مصرف) مورد پرسش قرار مى‌گيرند.

برحسب شيوه مصاحبه‌اى مى‌توان بين مصاحبه گروهى تفاوت قائل شد. در پرسشگرى گروهى اغلب مسئله تأثيرات يا اختلالات متقابل پيش مى‌آيد. همچنين بيشتر اوقات يک يا چندين عقيده رهبرى کننده در گروه تبلور مى‌يابد که به نمايندگى از گروه جواب مى‌دهند. براى برخى از پرسشنامه‌ها ـ فى‌المثل تحقيق درباره فرآيندهاى گروهى ـ اين آثار و نتايج متقابل به منزله عوامل اخلالگر شناخته نمى‌شوند، بلکه خود به منزله موضوع تحقيق اصلى به حساب مى‌آيند. در مقوله مصاحبه گروهى نيز مى‌توان تکنيک گفتگوى گروهى را مورد تأکيد قرار داد که اغلب در خدمت کسب پيشنهادهاى اصلاحى يا اکتشاف عقيده واحد به‌کار مى‌رود.

برحسب درجه‌بندى ساختاري، پرسش‌هاى تهيه شده به‌صورت باز و بسته را از هم تميز مى‌دهيم. در مورد پرسش‌هاى بسته مسئله اصلى عبارت است از ساختار حاکم بر محيط پرسش‌هاوئى که آنها را محدود مى‌کند، يعنى آنچه به‌طور کلى به ‌منزله نتيجه ممکن به نظر مى‌آيد. پرسش‌هاى باز را اغلب به زحمت مى‌توان مورد ارزيابى قرار داد، اما با وجود اين بيشتر از آنچه قبلاً به‌طور تلويحى مطرح شده، امکانات جوابگوئى را فراهم مى‌آورند. شکل فوق‌العاده پرسشگرى تکنيک پرسش‌هاى غيرمستقيم است که در آن جواب‌ها به‌طور مستقيم هدف قرار گرفته نمى‌شوند، بلکه از طريق راه‌هاى انحرافى طراحى شده به‌دست مى‌آيند. اين نوع روش‌هاى طراحى شده نمونه‌ گويائى هستند براى آنچه از آنها به‌عنوان گفتگوى عميق (مصاحبه‌هاى ژرفانگر) ياد مى‌کنند که در اين نوع مصاحبه‌ها و پرسش‌گرى‌ها، از طريق پرسش‌هاى زياد و بررسى دقيق عواطف، احساسات، انگيزه‌ها، اشکال گوناگون مشاهدات و غيره ... به کشف قضايا مى‌پردازند که در شيوه‌هاى سطحى و ساختارى اکثراً به‌دست نمى‌آيند. با وجود اين، طول اين نوع مصاحبه‌ها به هيچ‌وجه معيارى براى کيفيت محتواى مصاحبه به شمار نمى‌آيد: هر چه مطالعه وسيع‌تر باشد، به همان نسبت سهم احکام غيرمهم بيشتر بوده و به همراه آن اشکالات ارزشيابى نتايج، زيادتر خواهد بود. به اين ترتيب اين چنين شيوه‌هائى به‌ويژه براى مرحله اکتشافى بيشتر مناسب هستند؛ به‌طورى که نقش‌هاى عبور دهند مورد تأکيد قرار مى‌گيرند و اين موضوعى است که در روش‌هاى غيرساختارى فرآيند تحقيق، نقش بازى مى‌کنند و در نتيجه اهميت بيان فرضى‌هاى کاري، کم و بيش تقليل مى‌يابد.

فرآيند پرسشگرى يک وضعيت تعامل (Interaktionssituation) است و از اين رو اين شيوه به منزله جايگاه وقوع خطاها و عوامل اخلالگرى به شمار مى‌آيد که به‌علت تحقيق تعاملى


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 10,700 تومان
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file130_1482919_3097.zip71.7k